MevrouwBlauw

Het draaiboek voor jullie bruiloft…een paar tips en ideeën!

Machteld Kort

Machteld Kort

Spreker | Zelfstandig trouwambtenaar | Ceremoniemeester
Wordt blij van de liefde. Viert het leven.

Bekijk alle berichten

De meeste bruiloften zijn tot in de puntjes voorbereid door het bruidspaar. Om niets aan het toeval over te laten, is het fijn dat dit allemaal terug te vinden is in een goed én vooral volledig draaiboek. Maar hoe ziet zo’n draaiboek voor jullie bruiloft er uit? En wat mag er sowieso niet in ontbreken?

Het draaiboek

Het is erg fijn als een draaiboek overzichtelijk is én tegelijk wil je dat álle informatie er in staat om jullie dag te laten verlopen volgens plan. Het maken van een draaiboek in tabelvorm geeft al een overzichtelijk schema. Maak daarbij ruimte voor ‘tijd’, ‘gebeurtenis’ (de actie), ‘wie’ (de betrokken personen), ‘locatie’ (waar speelt het zich af?) en ruimte voor ‘opmerkingen’.

Maak vervolgens een lijst met alle door jullie gewenste activiteiten/ onderdelen. Vergeet daarbij de belangrijkste momenten niet. Hierbij kun je denken aan de first look, de ceremonie, het foto moment, het diner en het feest. Daarnaast natuurlijk praktische zaken als reistijd, felicitaties, eventuele speeches, etc. En vergeet ook vooral de pauzes/ rustmomentjes niet. Die zijn heel belangrijk, om gewoon even samen stil te staan bij en te genieten van jullie speciale dag!

Richttijden

Hoeveel tijd jullie nodig hebben per activiteit/ onderdeel hangt helemaal af van jullie persoonlijke wensen. Wat vinden jullie belangrijk? Neem daar in ieder geval ruim de tijd voor! Hieronder een aantal richttijden voor een paar onderdelen van jullie draaiboek:

  • Haar en make up bruid: 1,5-2 uur
  • Ceremonie: 45-60 min.
  • Fotoshoot bruidspaar: 1,5 uur
  • Fotomoment met daggasten: 45 min.
  • Borrel/ receptie: 2 uur
  • Diner: 2 uur
  • Feest: 4-5 uur

De ceremoniemeester

Het hebben van een draaiboek kan erg handig zijn voor jullie broer of vriendin die ceremoniemeester is. Daarnaast is het ook handig voor andere mensen die een belangrijke taak vervullen op jullie grote dag, zoals de fotograaf bijvoorbeeld.

Als ik jullie ceremoniemeester ben, maak en beheer ik altijd (uiteraard samen met jullie) het draaiboek voor jullie grote dag. Jullie mogen er op vertrouwen dat het draaiboek volledig is en vooraf goed doorgesproken wordt met jullie én de betrokken leveranciers. Zo weet een ieder wanneer hij of zij wat kan verwachten of wanneer de desbetreffende persoon ‘in actie’ mag.

Tot slot…nog een waardevolle tip

Zorg voor ruimte in het draaiboek! Een draaiboek geeft houvast en toch is een beetje flexibiliteit ook gewenst. Er zou misschien ineens wel iets niet volgens plan kunnen gaan. En ruimte in de planning maakt dat er onverwachte situaties opgelost kunnen worden!

Zo kunnen jullie vooral zorgeloos genieten van jullie onvergetelijke dag!

Bericht delen: